Wskaźnik zużycia wycieraczek – jak rozpoznać zużycie wycieraczek

Wycieraczki samochodowe to obok żarówek chyba najczęściej wymieniane elementy aut. Ich zużycie jest ogromne ze względu na stosunkowo delikatną konstrukcję oraz ekstremalne narażenie na kontakt z różnymi warunkami atmosferycznymi. Zazwyczaj nie zwracamy na nie uwagi, chyba że zaczyna mocniej padać i są nam one potrzebne. Jest to błąd. Aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym użytkownikom dróg, ich stan powinniśmy monitorować na bieżąco. Jak rozpoznać zużycie wycieraczek?

 

Dlaczego zużyte wycieraczki są niebezpieczne?

Pióra wycieraczek samochodowych uruchamiamy zazwyczaj wyłącznie w czasie opadów. Ich podstawowym zadaniem jest po prostu zbieranie nagromadzonej wody lub śniegu z przedniej szyby, aby ułatwić kierowcy jazdę i zapobiec zabrudzeniu pola widzenia. Jest to o tyle istotne, że zmysł wzroku odgrywa podczas jazdy ogromną rolę. Zła widoczność może doprowadzić do wypadku, a co za tym idzie nie tylko uszkodzenia auta, ale także poważnego uszczerbku na zdrowiu samego kierowcy i innych ludzi. Czynnikiem ryzyka może być nie tylko sama woda, ale także odbijające się od niej światło, które również może oślepić kierowcę. Nie bez powodu za jazdę z zabrudzoną szybą można zostać ukaranym mandatem w wysokości nawet 200 złotych.

 

Jakie są wskaźniki zużycia wycieraczek?

Najważniejsza jest obserwacja. Należy więc regularnie sprawdzać stan naszych wycieraczek. Powinna to być rutyna, taka sama jak w przypadku kontrolowania poziomu oleju w silniku oraz ilości powietrza w oponach. Najprościej jest przeprowadzić inspekcję w boju, to znaczy podczas deszczu. Wtedy najlepiej widać sprawność działania piór. Jeśli zauważymy wyraźne smugi na szybie, oznaczać to może konieczność wymiany. O ile niewielka ilość zabrudzeń, która nie przeszkadza w prowadzeniu auta (nie znajduje się bezpośrednio w polu widzenia) oznacza, że mamy jeszcze chwilę, o tyle wyraźny spadek widoczności stanowi niebezpieczeństwo. Czasem w takim przypadku wystarczy wyczyszczenie piór, ale nie jest to panaceum. Naszą uwagę powinien również zwrócić intensywny dźwięk wydawany przez wycieraczkę podczas pracy. Również wyraźnie widoczne „szarpane” smugi i wyspy, w których nadal zbiera się woda (pomimo przejechania po nich ramieniem wycieraczki) nie są dobrym znakiem. Ostateczną oznaką konieczności wymiany piór jest wrażenie zamglenia szyby, które świadczy o niedokładnym zbieraniu płynu. Jak rozpoznać zużycie wycieraczek, kiedy jest sucho? Możemy po pierwsze obejrzeć gumy. Jeśli są pofałdowane, wyszczerbione lub „sypią się”, oznacza to, że konieczna jest ich wymiana. Możemy również potraktować szybę spryskiwaczami i sprawdzić efekty pracy wycieraczek. Kryteria są wtedy takie same jak podczas jazdy w deszczu.

 

Jak mogę przedłużyć żywotność wycieraczek?

Jak mówi porzekadło, lepiej zapobiegać, niż leczyć. Oczywiście, nawet pomimo naszych usilnych działań nie przeskoczymy wytrzymałości niektórych materiałów, z których wykonane zostały pióra. Możemy jednak wdrożyć pewne działania, które ich żywotność nieco wydłużą. Podstawowym działaniem, które możemy przedsięwziąć, jest regularne, delikatne czyszczenie piór. Wydaje się to niepotrzebnym nadawaniem sobie pracy, jednakże na wycieraczkach lubią osadzać się różnego rodzaju zabrudzenia lub (w rzadkich przypadkach) nawet kamyki czy żwir. Mogą one nie tylko wypaczyć gumowe elementy, ale nawet porysować szybę. Podobnie rzecz ma się ze śniegiem i lodem. Nie należy włączać wycieraczek, jeśli powierzchnia szyby jest silnie oblodzona lub zalega na niej dużo śniegu. Prócz samych piór, możemy wtedy uszkodzić również ramię wycieraczki, którego wymiana stanowi już nieco większy koszt. Najlepiej jest więc w pierwszej kolejności wyczyścić szybę skrobakiem. Zalecane jest również trzymanie samochodu w przestrzeni zamkniętej, na przykład w garażu. Pomoże to również ograniczyć wpływ innego czynnika istotnie zmniejszającego żywotność wycieraczek – promieniowania UV. Wszyscy już wiemy, że szkodzi ono skórze oraz oczom. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę z tego, że jego wpływ odnotować można również w przypadku gumy i plastiku – podstawowego budulca wycieraczek. Promieniowanie (nie tylko cieplne) sprawia, że guma może się wypaczać lub nawet kruszyć. Kolejnym czynnikiem ryzyka uszkodzenia wycieraczek jest… ich nieużywanie. Jeśli nie wykonują one co jakiś czas swojej pracy, może dojść do utraty ich elastyczności.

 

Zużyte wycieraczki i ich wymiana

Od napraw często odstręcza nas ich wysoki koszt oraz czasochłonność. O tych dwóch czynnikach nie może być jednak mowy w przypadku wycieraczek samochodowych. Najtańsze modele kosztują już nawet kilkanaście złotych. Nie można co prawda mówić wtedy o ich wielkiej trwałości, ale przez jakiś czas na pewno spełnią swoje zadanie. Nie powinniśmy obawiać się również kosztów związanych z montażem. Spokojnie możemy sami go dokonać. Jest to czynność na tyle prosta, że nie zajmuje więcej niż kilka minut. W razie problemów zawsze można skorzystać z filmów instruktażowych zamieszczonych na naszej stronie internetowej.

 

Przydatne linki: 

Jak dobrać wycieraczki samochodowe – FAQ

Instrukcje montażu wycieraczek OXIMO

Dobierz wycieraczki do każdego samochodu

Wycieraczki do szyb dla samochodów osobowych i dostawczych

Wycieraczki do samochodów ciężarowych, autobusów

Wycieraczki do samochodów klasycznych