fbpx

Czy w samolotach stosowane są wycieraczki do szyb? TAK!

wycieraczki płaskie czy szkieletowe
Wycieraczki płaskie czy wycieraczki szkieletowe?
23 lipca, 2021
VIDEO INSTRUKCJE MONTAŻU WYCIERACZEK OXIMO YOUTUBE
Video instrukcje montażu wycieraczek OXIMO
2 marca, 2022

Czy zastanawiałeś się kiedyś, co robią piloci linii lotniczych, gdy są w powietrzu i zaczyna padać? Czy samoloty mają w ogóle wycieraczki przedniej szyby, a jeśli tak, to jak one działają? Wyeliminowanie deszczu i wilgoci z przednich szyb w lotnictwie jest także bardzo ważne.

Czy samoloty mają wycieraczki przedniej szyby?
Zasadniczo piloci stosują różne metody radzenia sobie z deszczem na przednich szybach. Są to: a) wycieraczki przedniej szyby, b) podmuchy strumieniowe c) pneumatyczne usuwanie deszczu d) powłoki uszczelniające na przednich szybach i e) chemiczne środki przeciwdeszczowe. Większość używa jednej lub więcej z tych metod, gdy deszcz grozi brakiem odpowiedniej widoczności.

System wycieraczek przedniej szyby samolotu składa się z piór wycieraczek, które działają przez układ elektryczny w samolocie oraz ramienia wycieraczki i silnika wycieraczki lub konwertera. Niektóre samoloty są wyposażone w wycieraczki zarówno dla pilota, jak i drugiego pilota, które działają z tego samego układu elektrycznego, podczas gdy niektóre samoloty mają wycieraczki w dwóch oddzielnych systemach na wypadek awarii jednego z nich.

Regulacja wycieraczek przedniej szyby w samolocie zwykle polega na regulacji napięcia związanego z piórem wycieraczki, a także prawidłowego parkowania piór wycieraczek i kąta, pod którym ostrze przechodzi nad przednią szybą. Innymi słowy, mechanik musi mieć pewność, że wszystko porusza się i działa tak, jak powinno.

Inne rodzaje systemów wycieraczek przedniej szyby
Oprócz podstawowych systemów wycieraczek przedniej szyby, samoloty wykorzystują również chemiczne systemy przeciwdeszczowe, które zwykle polegają na obróbce szkła pewnymi chemikaliami, aby woda zachowywała się jak rtęć, gdy uderza w szkło. Innymi słowy, woda spływa w górę tak, że większość szyby jest sucha.

Dzięki temu systemowi przeciwdeszczowemu woda jest szybko usuwana z przednich szyb. Systemu ten jest przeważnie obsługiwany przez pilotów, którzy naciskają przycisk lub pociągają za przełącznik, aby system zaczął działać.

W przypadku chemicznego systemu przeciwdeszczowego należy również okresowo ponawiać aplikację preparatu. Czas między zastosowaniami zależy od takich rzeczy jak częstotliwość użycia wycieraczek, intensywność deszczu i rodzaj stosowanej substancji chemicznej. Dlatego chemiczne systemy przeciwdeszczowe są zwykle stosowane tylko w bardzo mokrych warunkach.

Kolejnym systemem usuwania deszczu z szyb samolotów jest powłoka uszczelniająca, która działa bez użycia wycieraczek przedniej szyby. Znana jako powłoka hydrofobowa, jest ona nakładana na zewnętrzną powierzchnię szyb przednich zarówno po stronie pilotów, jak i drugich pilotów samolotu. Dzięki niej deszcz szybko spływa z przedniej szyby, oferując doskonałą widoczność pilotom.

Powodem, dla którego niektóre systemy powłok i przeciwdeszczowe są tak skuteczne, są problemy ogólnie związane z piórami wycieraczek przedniej szyby. Jednym z tych problemów jest nacisk łopatek na przednią szybę, który może być nieskuteczny i powodować smugi lub rozmazywanie. Innym problemem jest ich mała zdolność do nadążania za deszczem, gdy opady są bardzo intensywne.

Ze względu na istotność tej tematyki coraz więcej producentów samolotów decyduje się na alternatywne systemy usuwania deszczu z przedniej szyby. Jednym z nich jest pneumatyczny system usuwania deszczu. Polega on na skierowaniu na szybę ogrzanego powietrza. Powietrze te ma dwie główne zalety. Po pierwsze, powoduje, że krople deszczu rozpadają się na małe cząstki, które są łatwo zdmuchiwane. Po drugie, zapobiega zamarzaniu wilgoci na powierzchni szyby.

Konstrukcja samolotu wpływa również na rodzaj zastosowanego systemu pozbywania się deszczu i zwykle rozważana przed podjęciem decyzji, który typ systemu oczyszczania przedniej szyby zastosować w samolocie.

Obecne samoloty Boeinga mają sześć płaskich tafli szkła, podczas gdy niektóre z nowszych samolotów mają zakrzywione szkło. Ogólna konstrukcja i charakterystyka przepływu powietrza każdego z tych typów okien bezpośrednio wpływa na rodzaj systemu przeciwdeszczowego, który producent samolotu zdecyduje się zastosować.

Czasami duża prędkość używana przez samoloty wystarcza, aby deszcz nie ograniczał widoczności przez przednią szybie. Niezależnie od rodzaju samolotu, na którym się znajdziesz, jest prawdopodobne, że jeśli mają wycieraczki przedniej szyby, są używane tylko wtedy, gdy znajdują się na pasie startowym, gdyż prędkość samolotu jest zbyt mała, aby deszcz zniknął z szyby.

polski