Kobiety w motoryzacji

Z okazji dzisiejszego Dnia Kobiet szczególnie warto przyjrzeć się kobietom w motoryzacji: czy to poprzez wynalazki, innowacje techniczne, przywództwo, odwagę czy inspirujące sukcesy za kierownicą. Na początku XX wieku kobiety odbywały pionierskie podróże z pierwszymi pojazdami silnikowymi. Pierwsze okrążenie globu samochodem zostało dokonane przez kobietę w 1929 roku.

W całej historii motoryzacji kobiety-pionierki odgrywały kluczową rolę w pomyślnym rozwoju przyjemności z jazdy, którą cieszymy się dzisiaj. To dzięki nim powstały m.in. lusterka wsteczne, wycieraczki sterowane dłonią z wnętrza pojazdu, kierunkowskazy czy pasy ruchu. Przedstawiamy niektóre z nich:

Mary Anderson

Mary Anderson (1866-1953)

zawdzięcza swój wynalazek zdolnościom obserwacyjnym. Poruszając się po ulicach Nowego Jorku, zauważyła, że kierowcy mają problemy przy złej pogodzie. W deszczu i śniegu ciągle musieli wysiadać, aby przetrzeć przednią szybę. Dla młodej kobiety było jasne, że potrzebna jest automatyczna wycieraczka. W 1903 roku, czyli w tym samym roku co współcześni jej Robert Douglass i John Apjohn, Mary Anderson złożyła wniosek o patent na swój wynalazek. Jako jedyna wynalazczyni z działającym urządzeniem otrzymała patent. 10 listopada 1903 roku Urząd Patentowy USA przyznał Mary Anderson patent nr 743 801 na „urządzenie do czyszczenia okien” dla samochodów i innych pojazdów „do usuwania śniegu, deszczu i śniegu z szyb przed motorniczym”. Jej urządzenie miało dźwignię na wysokości kierownicy, którą kierowca mógł obsługiwać ręcznie. Po uruchomieniu dźwigni, sprężynowe ramię wahadłowe z gumką było uruchamiane, a następnie wracało do pozycji wyjściowej.

Po otrzymaniu patentu Anderson próbowała sprzedać go kanadyjskiej firmie produkcyjnej, ale ta odmówiła, twierdząc, że urządzenie nie będzie miało praktycznego zastosowania. Chociaż mechaniczne wycieraczki były standardowym wyposażeniem samochodów do 1913 roku, Mary Anderson nigdy nie skorzystała ze swojego pomysłu. Niemniej jednak, jako wynalazczyni wycieraczki, Mary Anderson była jedną z kobiet, które pomogły położyć podwaliny pod postęp, jaki dokonał się w inżynierii samochodowej – a jej ówczesna wizja inżynierska do dziś pomaga każdemu kierowcy mieć czyste pole widzenia, aby bezpiecznie podróżować przy każdej pogodzie.

Florence Lawrence

Florence Lawrence (1886-1938)

aktorka, która w 1914 roku, rozpoczęła pracę nad prototypem kierunkowskazów. Finalnie wymyśliła: dwie wysuwane z tylnego zderzaka łopatki z flagami na końcu. Obsługiwało się je z wnętrza pojazdu przy użyciu dźwigni. Ten prosty pomysł okazał się sukcesem, gdyż konstrukcja nazywana sygnalizatorem spełniała swoją funkcję wyśmienicie.
To nie koniec, kolejne usprawnienie to wymyślenie światła hamowania czy kierunkowskazów. System uruchamiał się po naciśnięciu hamulca przez kierowcę włączając światło, które wysuwało się z tyłu nadwozia. W ten oto sposób kreatywna wynalazczyni postanowiła rozwiązać problem stłuczek i kolizji spowodowanych nagłym hamowaniem samochodu.

 

Dorothy Levitt

Dorothy Levitt (1882-1922)

pisała artykuły zarówno dla prasy ogólnej, jak i motoryzacyjnej, których celem było obalenie mitu, że kobiety nie są wystarczająco silne, aby zasiąść za kierownicą oraz udowodnienie, że kobiety mogą zachować swoją kobiecość i jednocześnie opanować technologię motoryzacyjną. W 1906 roku, za kierownicą samochodu marki Napier, pobiła swój kolejny rekord prędkości, tym razem rozpędzając pojazd do zawrotnych 146 km/h. W 1909 roku opublikowała książkę „Kobieta i samochód”, która zawierała wiele przydatnych wskazówek dotyczących prowadzenia i serwisowania pojazdu. Radziła kobietom, aby nosiły ze sobą małe lusterko ręczne, ponieważ jest ono „nie tylko niezbędne do naprawy cery po jeździe”, ale działa również jako lusterko wsteczne. Pomysł, który ostatecznie został opatentowany w 1914 roku.

 

Clärenore Stinnes

Clärenore Stinnes (1901 - 1990)

to kolejna z wielkich kobiet w historii motoryzacji. Stinnes była dziewczyną z dobrej rodziny. Zawsze wierzyła, że kobiety mogą robić to, co mężczyźni: „Nie jesteśmy lepsze, ale przynajmniej tak samo dobre” – powiedziała kiedyś w wywiadzie. Odważna śmiałka zadbała o to, by jej nazwisko było znane na całym świecie, a wraz z nim siła kobiet. W wieku 26 lat wyruszyła w swoją największą przygodę: jako pierwsza osoba okrążyła świat samochodem. Jej podróż pojazdem Adler Standard 6 o mocy 34,5 KM przez lód i upał, błoto i piargi trwała 25 miesięcy. Często nie było tam dróg, map, stacji benzynowych ani warsztatów. Fakt, że ta zagrażająca życiu wyprawa została zakończona, zawdzięcza w dużej mierze uporowi kobiety, dla której odwrót nie wchodził w grę. Gdy Stinnes i jej towarzysz, szwedzki operator filmowy Carl-Axel Söderström, przekroczyli linię mety w Berlinie 24 czerwca 1929 roku, licznik pokazał 46 758 km. Stinnes była pierwszą osobą, która podjęła ryzyko i objechała świat samochodem – przez 23 kraje.

Cała męska część załogi OXIMO życzy wszystkim paniom wszystkiego najlepszego! 🌷