Na pierwszy rzut oka wycieraczki to po prostu osadzone na ramieniu gumowe pióra. Dlaczego ich wybór miałby być tak skomplikowany? Prawda jest taka, że różnice konstrukcyjne potrafią znacząco wpływać na skuteczność działania wycieraczek – szczególnie w trudnych warunkach pogodowych albo jeśli często ruszasz w długie trasy.
A skoro o konstrukcji mowa: jednym z ważniejszych elementów jest spojler. Jego obecność mocno wpływa na to, jak użytkuje się wycieraczki. Jeśli zastanawiasz się, kiedy warto wybrać wycieraczki ze spojlerem, a kiedy bez, albo czy w praktyce różnią się między sobą trwałością – czytaj dalej.
Zacznijmy od zdefiniowania, o czym dziś mówimy. Spojler to dodatkowy element aerodynamiczny umieszczony na wycieraczce. Choć wygląda niepozornie, pełni ważną funkcję – pozwala piórom, lepiej przylegać do szyby podczas jazdy z większą prędkością.
Spójrzmy na to w praktyce.
Podczas dynamicznej jazdy pojazdu, opór aerodynamiczny oddziałuje nie tylko na karoserię, lecz także na powierzchnię szyby. To bezpośrednio wpływa na pracę wycieraczek, prowadząc do ich niestabilności i podrywania. Skutkuje to znaczącym obniżeniem efektywności usuwania wody oraz zanieczyszczeń z powierzchni szyb. Żeby temu zapobiegać, spoiler wykorzystuje siłę tego powietrza, by dociskać wycieraczkę mocniej do powierzchni szyby i nie dopuszczać do zawirowań. Dzięki temu nawet przy 140 km/h szyba pozostaje czysta, a widoczność – wzorowa. Ze spojlerem żadna wyprawa nie będzie Ci straszna.
Gdy samochód jedzie z dużą prędkością, na wszystkie jego zewnętrzne elementy działa siła aerodynamiczna. W przypadku wycieraczki – bez odpowiedniego wsparcia – pióro może się unosić, a to z kolei prowadzi do gorszego kontaktu z szybą, o czym pisaliśmy wyżej. Spojler zmienia kierunek przepływu powietrza, kierując je tak, by siła dociskająca działała na korzyść kierowcy. Efekt? Równomierne czyszczenie i wysoka skuteczność – także podczas intensywnych opadów.
Zastanawiasz się, czy potrzebujesz wycieraczek ze spoilerem? Przyjrzyjmy się temu od najbardziej praktycznej strony – bo choć spojler dużo wnosi do wygody, podnosi też cenę wycieraczki, a nie każdy będzie ją zauważał.
Najprościej mówiąc: jeśli poruszasz się głównie po mieście, niezbyt szybko, i sporadycznie wyjeżdżasz za miasto (ale raczej unikasz dróg szybkiego ruchu), jest szansa, że nie odczujesz dużej różnicy. Ale jeśli często jeździsz autostradą, pokonujesz długie trasy, a może nawet bywasz na torze wyścigowym – wycieraczki ze spoilerem to podstawa.
Oczywiście nie musisz być kierowcą rajdowym, by skorzystać z ich zalet. Współczesne samochody – nawet te najbardziej kompaktowe – bez trudu osiągają w końcu prędkości powyżej 120 km/h. A przy takiej dynamice różnica w pracy wycieraczek z i bez spoilera jest znacząca – zwłaszcza w deszczu.
Mamy w swojej ofercie nowoczesne wycieraczki Multi-Type (seria MT), wyposażone w symetryczny spoiler. Dlaczego klienci chętnie je wybierają?
Wycieraczki ze spojlerem czy bez – o każde trzeba dbać. Ale rozumiemy, dlaczego jedno z częstszych pytań klientów brzmi: czy wycieraczki ze spoilerem są tak samo trwałe jak te bez niego. Spokojnie, odpowiedź jest prosta: tak. Pod warunkiem, że są dobrze wykonane – ale o to dbamy na każdym kroku. Spoiler nie wpływa negatywnie na żywotność wycieraczki, o ile tylko został zaprojektowany z myślą o trwałości, a nie jedynie dla efektu wizualnego.
Wszystko zależy od Twoich potrzeb i rodzaju auta. Natomiast koniecznie rozważ wycieraczki ze spoilerem, jeśli:
Skorzystaj z wyszukiwarki na naszej stronie, by znaleźć idealny model wycieraczek ze spojlerem – lub bez! Wybierz to, co dla Ciebie najlepsze. Wystarczy, że podasz markę, model i rocznik swojego samochodu, a system wskaże odpowiednie produkty.